Rozen lossen op in tijd

Omstreeks 1890 raakte Jan Voerman gefascineerd door de techniek van het aquarelleren. Met waterverf schilderde hij in tere kleuren bloemstillevens van rozen, viooltjes en Oost-Indische kers. De bloemaquarellen waren al snel geliefd bij een groot publiek. Bijvoorbeeld deze ouderwetse ‘La France’-rozen, weerspiegelend in een glanzend oppervlak. Deze aquarel is onderdeel van een hele groep rozenstillevens, waarin Voerman de bloemen in verschillende fasen van verval weergeeft. Op de eerste aquarel uit de Fundatie-collectie zien we een scherpe voorstelling van de zachtroze rozen in volle bloei, tegen de achtergrond van kantachtig behang.

voerman_1

Jan Voerman, ‘La France’-rozen in aardwerken schaal (waterverf op papier)

Op de tweede aquarel beginnen de rozen te verwelken, wat de kunstenaar benadrukte door de voorstelling meer diffuus te schilderen. De kleuren zijn fletser en de contouren zijn zachter weergegeven.

voerman_2

Jan Voerman, ‘La France’-rozen in aardwerken schaal (waterverf op papier)

De aquarel helemaal bovenaan toont geheel verwelkte bloemen die nauwelijks nog als rozen herkenbaar zijn. Zo ontstaat een haast abstracte kleurexpressie die vrijwel het hele vlak in beslag neemt.


Water inspireert

Met Water als thema willen wij de deelnemende kunstenaars uitdagen om nieuwe en vernieuwende kunst te maken voor Water ZomerExpo 2017. Water is letterlijk een onuitputtelijke bron van beeldende, materiaaltechnische en inhoudelijke associaties. Water stroomt, geeft leven, geleidt en maakt verbinding. Spiegeling, transparantie, oneindig, golfbeweging, vloeien, zuiveren, dopen, contemplatie, druppel, lichtval, kleureffecten, klank, klei, glas, aquarel, papier scheppen, installatie, damp, mist, ijs, tranen, regen, landschap, zee, overstroming, blussen, droogte, dieren, planten, leven − het stroomt maar door.

In de collectie

Zoek je concrete inspiratie? De collectie van Museum de Fundatie bevat diverse ‘waterwerken’. Bekijk ze hier, er komen regelmatig nieuwe bij.

Terug naar de top