ZomerExpo On Tour: Ludy de Greef

Over nieuwe ervaringen en oude bekenden

ZomerExpo trekt het land in, en niet alleen naar Zwolle voor Water ZomerExpo 2017. We komen binnen in de werkplaats waar het gebeurt. We bezoeken verschillende kunstenaars en gaan in gesprek over hun werk, over wat hen inspireert en hoe zij een idee in een beeld omzetten.

Ludy de Greef woont en werkt in Brabant. Zo’n vijftien jaar geleden ging ze, nadat ze jarenlang kinderen had lesgegeven, zelf schilderen. Dit beviel zo goed, dat ze naar de kunstacademie besloot te gaan.

Bergen en dalen
Tegenwoordig maakt De Greef niet alleen meer schilderijen, maar ook collages en doet ze af een toe een ‘uitstapje’ naar een voor haar onbekende werkwijze of materiaal. Zo werkte ze momenteel op zeildoek, wat volgens haar een hele nieuwe ervaring met zich meebrengt. ‘Het geeft hele andere mogelijkheden dan canvas. Je moet nadenken over hoe je het bewerkt, zodat de verf goed blijft zitten, en je gaat door het formaat van het zeil een stuk groter schilderen’, vertelt ze.

Via via kreeg De Greef een grote zak witte draden in handen, en hier wilde ze graag mee aan de slag. ‘Het was heel verrassend, want ik wist van tevoren niet waar ik uit zou komen. Maar ik denk dat het zeker een geslaagd experiment is geweest!’ Het resultaat is een uitzicht over een door draden opgebouwd landschap van bergen en dalen.

Een doek met diepte
Het witte touw is de rode draad van het werk, en loopt in vloeiende bewegingen over het doek met open vlakten en hier en daar een centrering. Hierin zou je figuren kunnen onderscheiden, maar volgens De Greef is niets verplicht. ‘Zolang mensen er met plezier naar kijken is het goed! Men ziet vaak dingen in mijn werk die ik zelf helemaal niet had bedacht, en dat mag allemaal’, zegt ze, wat haar doet denken aan een grappig verhaal. ‘Tijdens de eindexpositie van de academie zag ik tot mijn verbazing dat een van mijn werken andersom was opgehangen. Dat vind ik nou een typisch voorbeeld waaraan je ziet dat iedereen kunst anders ervaart, en dat men soms hele andere kanten van je werk spannend kan vinden dan jijzelf.’

Ze is daarom ook erg benieuwd naar de reacties op haar dradenwerk. Behalve dat De Greef voor dit experiment met een nieuw materiaal heeft gewerkt, is het gebrek aan kleur ook opvallend. Normaliter zijn De Greef werken namelijk zeer kleurrijk. ‘Dat geeft niet, want hierbij is het juist de vorm die belangrijk is. En dan heb je niet altijd kleur nodig om dat te versterken.’

unspecified

Van Woest naar Water
Dit zag ze ook terug bij werken in de expositie Woest, waar ze in 2015 naartoe ging en die de aanleiding was om zelf deel te nemen aan ZomerExpo. ‘Ik zag daar een schilderij hangen van een oud klasgenoot van mij, Lia Kok. En ik dacht meteen, als zij daar hangt kan ik het ook proberen!’ In Poppenspel (2014) wilde Kok met haar verbeelding van een pop haar woede over kindermisbruik uitdrukken, en ze kwam met deze krachtige verbeelding door de voorrondes.

De Greef zullen we zeker terugzien bij de voorrondes van editie zes: Water. Hiervoor zwemmen al verschillende ideeën door haar hoofd, ze moet er alleen nog eentje uit vissen.

Nieuwsgierig naar Ludy de Greefs kleurrijke werken? Ga dan naar haar website. Interesse om ook deel te nemen aan de aankomende editie van ZomerExpo? Houd dan deze website in de gaten en schrijf je vanaf september 2016 in voor de voorrondes!

aw_logo

Stichting ArtWorlds

Amsterdam
info@klimaatexpo.nl

KlimaatExpo Nieuwsbrief

Terug naar de top