Hengelen naar liefde

Abraham Bloemaert, Hengelaar bij een oude fuik, ca. 1625-1630 (grafiet, pen, gewassen in bruin)

De vis had in de 17de eeuw vaak een symbolische betekenis. Mannelijke ‘hengelaars’ wilden maar al te graag een dame aan de haak slaan in plaats van een baars of een karper. Deze voorstelling is een allegorie op de onzekerheden van de liefde: de visser kan niet zien of een vis in zijn aas gaat bijten en de fuik, vaak gebruikt als huwelijkssymbool, is opengebroken. Abraham Bloemaert combineerde in zijn lange loopbaan als kunstenaar bestaande tradities met nieuwe artistieke trends. Dat is ook in deze tekening te zien. De bomen vertonen nog die typische kronkelige gekunsteldheid van het Italiaanse maniërisme. Maar de eenvoud van het onderwerp zelf en de lage horizon zijn typerend voor een nieuwe, meer realistische verbeelding van het landschap, die zich ontwikkelde in de jaren 1620-1630.

Water inspireert
Met Water als thema willen wij de deelnemende kunstenaars uitdagen om nieuwe en vernieuwende kunst te maken voor Water ZomerExpo 2017. Water is letterlijk een onuitputtelijke bron van beeldende, materiaaltechnische en inhoudelijke associaties. Water stroomt, geeft leven, geleidt en maakt verbinding. Spiegeling, transparantie, oneindig, golfbeweging, vloeien, zuiveren, dopen, contemplatie, druppel, lichtval, kleureffecten, klank, klei, glas, aquarel, papier scheppen, installatie, damp, mist, ijs, tranen, regen, landschap, zee, overstroming, blussen, droogte, dieren, planten, leven − het stroomt maar door.

In de collectie
Zoek je concrete inspiratie? De collectie van Museum de Fundatie bevat diverse ‘waterwerken’. Bekijk ze hier, er komen regelmatig nieuwe bij

aw_logo

Stichting ArtWorlds

Amsterdam
info@klimaatexpo.nl

KlimaatExpo Nieuwsbrief

Terug naar de top