ZomerExpo 2016 On Tour: John Mostert

Over oude liefdes en nieuwe inspiraties in de kunst

ZomerExpo trekt het land in, en niet alleen naar Zwolle voor de tentoonstelling Water ZomerExpo 2017. We komen ook binnen in de werkplaats waar het gebeurt. We bezoeken kunstenaars en gaan in gesprek over hun werk, praten over wat hen inspireert en hoe zij een idee in een beeld omzetten.

John Mostert uit Rhoon werkt vaak in brons – in eerdere edities van ZomerExpo heeft hij prachtige bronzen beelden laten zien. Onthaas(t)je (2013) was in een oplage van acht uitverkocht tijdens ZomerExpo 2013 Aarde. ‘Het haasje in de lotushouding op een oosters tapijtje is een knipoog naar de hectiek van de maatschappij’, zegt hij.

Onthaas(t)je, 2013

Contouren in cortenstaal
Voor het thema Contouren in 2016 besloot Mostert anders te werk te gaan, en het brons te combineren met een voor hem nieuw materiaal: cortenstaal. ‘Dit heeft een kenmerkende bruine roestkleur en hierdoor een hele mooie, geleefde uitwerking’. Het experiment resulteerde in een reeks verbeeldingen van een opgroeiende mens, van kind tot grijsaard, oprijzend uit een verticale stalen cirkel. Contouren komen zowel terug in de silhouetten van de mensfiguur als in de cirkelvorm, die het leven symboliseert. Een speels effect, zoals Mostert dat altijd in zijn kunst probeert te verwerken.

De verandering van materiaal veranderde ook het werkproces. Voert hij bij het bronsgieten nagenoeg iedere stap zelf uit, bij het ‘Contouren-project’ kwam er een plaatsnijbedrijf bij kijken. Nadat hij een plan op papier had aangeleverd, werd zijn ontwerp door derden gedigitaliseerd en met een krachtige waterstraal uitgesneden. ‘Alles begint natuurlijk met een idee. Maar in dit geval was ik voor het eerst afhankelijk van de mogelijkheden en technologieën van een bedrijf.’

John Mostert 13515 EIGEN FOTO

Experimenteren
Hoe graag Mostert experimenteert met verschillende materialen, zijn hart ligt bij brons. ‘Mezelf zie ik onderhand meer als ambachtsman, iemand die zelf veel met zijn handen doet en hier trouw aan blijft. Maar de jongere generatie maakt bijvoorbeeld meer gebruik van de digitale technieken die er zijn.’ Mostert ziet collega’s ook steeds vaker en gemakkelijker samenwerken. Nieuwe werkwijzen ontdekken kan je als kunstenaar verder brengen. Elk materiaal heeft namelijk zijn eigen specifieke charme. ‘Iets wat je in brons kunt uitdrukken, lukt niet altijd in steen, en andersom geldt dit ook. Alles heeft z’n eigen spannende vormen en uitdagingen.’

Inspireren
Werken met marmer was zo’n uitdaging. ‘Vorig jaar ben ik een week naar Florence geweest om hier aan de kunstacademie onderricht te krijgen in het hakken in marmer. Pas dan merk je hoe ongelooflijk het is wat mensen door de jaren heen al hebben gedaan! Ik denk dat als je zelf weet hoe iets tot stand moet komen, je meer waardering kunt krijgen voor wat een ander maakt.’

Mostert is geïnspireerd door de Nederlandse beeldhouwer Lotta Blokker, ‘Na het bezoeken van haar expositie in Museum de Fundatie in Zwolle heb ik contact met haar gezocht. Zelden heb ik iets indrukwekkenders gezien in de uitvoering van haar bronssculpturen. Kunst moet je raken, het moet iets losmaken. En als het dát doet, is het goed.

Lotte van Es

Nieuwsgierig naar meer kunst van John Mostert? Kijk op zijn website.

aw_logo

Stichting ArtWorlds

Amsterdam
info@klimaatexpo.nl

KlimaatExpo Nieuwsbrief

Terug naar de top