Expeditie Europa #2: Afdingen op het dak van de vrachtwagen

De omgebouwde Mercedes 608D, klaar voor vertrek uit Rotterdam. Hans Beerekamp (links) en Janine Prins in de bus. Foto: Bram Budel


In de aanloop naar Europa ZomerExpo 2019 herpubliceren wij op deze pagina de gewaardeerde NRC-reeks Expeditie Europa: de zoektocht in 2006-2007 naar witte plekken op de Europese culturele kaart van film- en tv-recensent Hans Beerekamp en antropoloog-filmmaker Janine Prins. Gedurende een half jaar woonden en werkten zij aan boord van een verbouwde Mercedes-vrachtwagen. Gewapend met een tiental hypothesen over Europa, om te toetsen aan de hand van de culturele uitingen die ze tegenkwamen. Onderweg zochten ze gesprekspartners in landen die al dan niet tot de EU behoorden, kunstenaars, oude bekenden, toevallige passanten, buitenstaanders of NRC-correspondenten.

Met toestemming van NRC Handelsblad (tekst) en Janine Prins (beeld) herpubliceren we de webversies van de wekelijkse artikelen uit de papieren krant. Het veel uitgebreidere dagelijks weblog is niet meer digitaal beschikbaar.


28 oktober 2006

Hans Beerekamp

Afdingen op het dak van de vrachtwagen

Met een foto van internet op zoek naar de ideale kampeerauto voor de Europese tournee. Hij stond in Denemarken, bij Maribo. Afdingen lukt niet. We krijgen wel een krat vol reserveonderdelen mee.

Een warme zaterdagmiddag in juli, kwart voor twee. We hebben net een vrachtwagen gekocht en zin in koffie en een broodje. Naast de dom van Maribo, hoofdplaats van het Deense eiland Lolland, kun je zelfs een bakbeest van 7,75m. parkeren. Een keurige voetgangersstraat leidt naar het bijna verlaten raadhuisplein. Net als in elk ander Scandinavisch dorp is er een tent waar je worstjes kunt kopen.

De hoofdstraat lonkt, met terrassen die echte Italiaanse espresso beloven. Maar tot twee keer toe worden de stoelen schielijk binnengehaald, wanneer we naderen. Om twee uur gaat Maribo op slot voor het weekend. Op zaterdagmiddag winkelen wordt in Noord-Europa, zeg vanaf Duitsland, gezien als een aanslag op de sociale verworvenheden van het personeel. In China werden midden in de nacht juist stoelen voor ons neergezet als we ook maar in de buurt van een eettent kwamen. En toch is Denemarken een prettig land, volgens sommige onderzoeken het land waar mensen zich gelukkiger voelen dan waar ook ter wereld.

We hadden op internet een foto gezien van een stokoude Mercedes, die aan al onze dromen van een kampeerauto voldeed. We konden hem bezichtigen op het erf van een vrijstaande boerderij, waar Dennis Centher, bijgenaamd ‘de sleutelaar’, oude auto’s nieuw leven inblaast. De voormalige vrachtwagenchauffeur loopt tegen de zestig, draagt zijn spaarzame haar in een staartje en op zijn onderarm is het Mercedes-logo getatoeëerd. ’s Winters gaat hij naar de Algarve, de rest van het jaar pendelt hij tussen Denemarken en zijn huis in Frankrijk. Ik heb de indruk dat hij nooit in een huis slaapt.

Op het dak van de vrachtwagen wordt de koop gesloten. Afdingen lukt niet, wel krijgen we nog een generator op mengsmering, een acculader en kratten vol reserveonderdelen mee. We gaan het voertuig meteen uitproberen. Op het eiland Møn zijn plaatsen waar je vlak aan zee kunt staan, zonder een huis in zicht. Maar er zijn ook regels en bepalingen. Net als in Duitsland en Nederland kun je niet zomaar ’s morgens verse broodjes op de camping kopen, als je ze niet de dag tevoren hebt besteld. Want dan wordt het een zootje en zouden er wel eens broodjes over kunnen blijven. Maar in Denemarken zegt de verkoper er meteen achteraan: „Hoeveel had u er willen hebben, als u wel besteld had? Vooruit dan maar!”

Terug naar de top