De een en de ander II

In deze serie kijken kunstenaars uit de ZomerExpo naar elkaars werk. Zij vertellen over hun favoriete kunstwerk uit de tentoonstelling. In deze aflevering kijkt Marjan Jaspers naar Moment no 8 van Suus Kooijman, uit de ZomerExpo 2014 Licht. 

Marjan Jaspers (1949) is nieuwsgierig en energiek van aard. Ze werkt met verf, keramiek, drukwerk, gevonden materialen, video en combineert het liefst diverse media in één werk. In Outdoor-living verwerkte ze een filmopname in een olieverfschilderij, waardoor de schimmen van een vrouw in een tent tot leven komen in een uitgestorven, donker bos.

Hoe heb je het werk gekozen?
Na de opening van de ZomerExpo zijn een paar werken me bijgebleven. Zo ook het werk van Suus Kooijman, dat zo nederig tussen alle grote werken hangt. Thuis heb ik de catalogus doorgebladerd en een aantal werken als favoriet aangekruist. Daarna ben ik teruggegaan naar het Gemeentemuseum om nog één keer goed te kijken. De uiteindelijke keuze was verschrikkelijk moeilijk.

Waarom dit kunstwerk?
Alle elementen komen samen in dit ijzersterke beeld. Het eenzame ‘menneke’ op de wereld trekt mijn aandacht. Waar gaat hij naar toe? Wat is er gebeurd? Het verhaal is voor mij erg herkenbaar. De raadselachtige sfeer wordt versterkt door de encaustic techniek die ze vakkundig heeft uitgevoerd. Deze techniek maakt meerdere lagen zichtbaar, waardoor er een bijna fotografisch beeld ontstaat.

Komt het thema licht terug in het werk?
Het mysterieuze licht speelt een belangrijke rol in het werk. Is het mist? Zijn het lampen? De onduidelijkheid ervan wekt mijn nieuwsgierigheid.

Kooijman_19743

Moment no 8, Suus Kooijman

Voegt de catalogustekst iets verrassends toe?
Tekst is voor mij van ondergeschikt belang, ik ben beeldend ingesteld. In het algemeen ben ik van mening dat een kunstwerk voor zichzelf moet spreken. Suus Kooijman gebruikt de catalogustekst om haar techniek toe te lichten. Dat vind ik interessant, want zelf weet ik weinig over deze techniek.

Welke aspect vind je belangrijk in een kunstwerk?
Ik vind het fijn als je met een werk ‘mee kunt doen’, dat je de plek die wordt afgebeeld kunt voorstellen. Dat je in gedachten het werk binnen kan lopen en nieuwsgierig op onderzoek uit kan gaan. Ik ben een romanticus en hou van verhalen, stemmingen en mystiek in kunstwerken. De waardering voor een werk komt uit mijn hart. Pas later gebruik ik mijn hersenen om te definiëren waarom het werk mij aanspreekt.

Zijn er overeenkomsten tussen je eigen werk en het werk van Suus Kooijman?
Eenzaamheid is een thema dat regelmatig in mijn werk terugkomt. Ik zie dit thema terug in het werk van Suus Kooijman. Een geheimzinnig licht versterkt in beide werken het isolement van de personages. Toch is er een verschil. In mijn werk, Outdoor-Living, staat een tentje verlaten in het bos, maar de vrouw in de tent toont geen emotie. De man in Moment no 8 daarentegen wel. Zijn schouders hangen en zijn hoofd is naar de grond gekeerd.

aw_logo

Stichting ArtWorlds

Amsterdam
info@klimaatexpo.nl

KlimaatExpo Nieuwsbrief

Terug naar de top