Tour d’Europe: Berthe Morisot – impressionist na 123 jaar in the picture

Berthe Morisot, Uitzicht op Parijs vanaf de Trocadero (1871–73)

 

De Franse impressionistische kunstenares Berthe Morisot is in de kunstgeschiedenis (te) lang overschaduwd door haar mannelijke tijdgenoten Claude Monet, Edgar Degas, Édouard Manet en Pierre-Auguste Renoir. Morisot was toonaangevend en een van de meest innovatieve kunstenaars van de groep.

Ze werd maar 35: Berthe Morisot overleed drie jaar na haar eerste solo-tentoonstelling aan een fatale longontsteking. Velen kenden haar van een beroemd portret dat haar zwager Édouard Manet van haar maakte, maar niet, of minder, vanwege haar prachtige schilderijen. Daar komt nu verandering in.

Édouard Manet, Berthe Morisot met een boeket viooltjes (1872)

Klaas Bense (Diary of a Times Square Thief) presenteerde onlangs op 8 maart, Internationale Vrouwendag 2018, de documentaire MORISOT – Moed, Storm en Liefde’  over Morisots korte maar intrigerende leven. Bense ging in Frankrijk op zoek naar de herkomst van een onbekend schilderij waarop de kunstenares mogelijk afgebeeld staat. Aan de hand van zijn zoektocht schetst hij een levendig en kleurrijk portret van haar bewogen leven.

Berthe Morisot, Zelfportret (1885)

Internationaal komt Morisots werk onder de aandacht in een reizende tentoonstelling langs musea in Canada en de Verenigde Staten. De expositie toont het werk van een schilderes die, in strijd met de gebruiken in haar tijd en haar omgeving, een sleutelfiguur werd van de Parijse avant-gardistische beweging van de late jaren 1860 tot haar dood in 1895.

Door steeds te vertrekken vanuit een model verkende Morisot allerlei thema’s van het moderne leven, zoals het privéleven van de bourgeoisie, de populariteit van vakantieresorts en tuinen, en de rol van de vrouw in mode en huishoudelijk werk. Steeds zien we daarbij de grenzen tussen het interieur en de buitenkant, het private en het publieke, het voltooide en het onafgemaakte. Het was haar overtuiging dat de schilder zou moeten proberen ‘iets vast te leggen dat voorbijgaat’.

Moderne onderwerpen en een snelle uitvoering zag zij in samenhang met de tijdelijkheid en het vluchtige van de voorstelling.

Berthe Morisot, Interieur (1886)

Morisot – Moed, storm en liefde wordt uitgezonden in Het Uur van de Wolf, en staat vooralsnog geprogrammeerd op 28 juni 2018 om 22.55 uur op NPO2.

Komende tentoonstellingslocaties (voor als je toevallig in de buurt bent):

  • Musée National des Beaux-Arts du Québec, Québec, 21 juni tot 23 september 2018
  • Barnes Foundation, Philadelphia, 20 oktober 2018 tot 14 januari 2019
  • Dallas Museum of Art, Dallas, 24 februari tot 26 mei 2019
Terug naar de top