ZomerExpo 2016 On Tour: Anneke Verstegen

Over herintreden als kunstenaar en koesteren van je eigenheid

ZomerExpo trekt het land in, en niet alleen naar Zwolle voor Water ZomerExpo 2017. We komen binnen in de werkplaats waar het gebeurt. We bezoeken verschillende kunstenaars en gaan in gesprek over hun werk, over wat hen inspireert en hoe zij een idee in een beeld omzetten.

Ver verwijderd van de bewoonde wereld, in Hoogersmilde, ontmoeten we Anneke Verstegen. Na jarenlang te hebben les gegeven, is zij sinds 2010 ‘heringetreden’ in het kunstenaarschap. Het bevalt haar uitstekend. ‘Me opnieuw inschrijven als kunstenaar bij de Kamer van Koophandel was een hele stap, maar het is super om te merken dat je de draad zo weer op kunt pakken!’

Kracht en druk
Haar drive om zelf kunst te maken is eigenlijk nooit weg geweest, vertelt ze, ‘en wanneer je erachter komt waar je kracht ligt voelt dat zo goed!’. Deze persoonlijke kracht ligt naar haar zeggen bij het maken van portretten in linosnede.

Verstegen_975

Linosnede is een hoogdruktechniek, waarbij je delen uit een plaat linoleum wegsnijdt. De overgebleven ’tekening’ wordt geïnkt en afgedrukt. In deze techniek maakte Verstegen onder andere haar portret van woeste drummer Han Bennink (ZomerExpo 2015 Woest) en werk voor het huidige project Neie Boeren, opgezet door haar eigen stichting Drents Portret. Binnen de hedendaagse kunst heeft Verstegen weinig collega’s in de linosnedetechniek.

Vlotte vormen
Het werk dat Verstegen maakte naar aanleiding van het thema Contouren heet Schaduwspel. Anders dan de inzending van vorig jaar is dit een acryl-schilderij. Een naakte jonge vrouw, in een krans van licht, vormt met haar handen een schaduwvogel op de muur.

IMG_8654

Hoewel de kunstenaar het thema in de eerste instantie associeerde met de contour van een vrouwenlichaam, wilde ze dit op meer manieren laten terugkomen: in de schaduwen en de lichtcirkel die het tafereel omringt. Het uitbouwen van eerste associaties tot een idee gaat lukt Verstegen altijd redelijk snel. Heeft ze na een aantal schetsen een plan, dan wordt dit in vlot tempo op het doek ‘geknald’, wat te zien in haar manier van schilderen.
Die snelheid is de reden dat de kunstenares niet met olieverf werkt. ‘Daar word ik helemaal zenuwachtig van. Als iets me niet zint, ga ik niet vier dagen wachten tot ik er weer overheen kan!’. Direct kunnen reageren is voor haar essentieel.

Kleuren en koesteren
Toch zijn er altijd verrassingen in het maakproces, vertelt ze, hoe precies je ook uitdenkt wat je wilt. In het geval van Schaduwspel waren het de kleuren. ‘Meestal werk ik niet met zo’n zacht palet, maar soms vraagt het werk om iets dat je niet verwacht. Je moet steeds blijven kijken en reageren.’

Als klein meisje keek Verstegen veel naar Goya en naar de impressionisten. Nu kiest ze bewust voor hetgeen waardoor ze zich laat inspireren, om een ‘overdosis’ te voorkomen. ‘Soms ben je zo vol van een expositie of tentoonstelling, dat het je ook weer remt. Je wilt het net zo kunnen, maar dan kom je denk ik niet meer tot wat je zélf wilt doen.’ En dat is voor de kunstenares juist zo van belang: het vinden, uitbouwen en koesteren van je eigenheid.

Lotte van Es

Benieuwd naar meer werk van Anneke Verstegen? Bezoek haar website of een van haar komende eigen exposities: 10/11 september 2016 bij Kunst aan de Vaart, september/oktober 2016 in Huus van Taol in gemeentehuis Beilen of maart/april 2017 in de Grote Kerk in Emmen.

Bekijk het project Neie Boeren dat rouleert in o.a. MFA Westerbork, K38 te Roden en de Grote Kerk in Emmen.

aw_logo

Stichting ArtWorlds

Amsterdam
info@klimaatexpo.nl

KlimaatExpo Nieuwsbrief

Terug naar de top