Kunstverzamelaar Bert Kreuk in jury ZomerExpo: “Ik ben op zoek naar het unieke”

Bert Kreuk is dé Nederlandse hedendaagse kunstverzamelaar. Zijn collectie, van maar liefst 750 werken, is verspreid over zijn huizen in Nederland en Amerika, uitgeleend aan musea en opgeslagen in depots. Jarenlang was hij werkzaam in het bedrijfsleven in Amerika. Zijn liefde voor de kunst liep zo uit de hand, dat hij besloot om zijn bedrijf te verkopen en zich volledig te richten op zijn kunstcollectie.

Gepassioneerd vertellen
Een van de familieleden van Bert Kreuk vertelde hem op jonge leeftijd al gepassioneerd over kunst en benadrukte hoe belangrijk het is om de kunstenaar centraal te stellen. “Toen hij een werk aanschafte van tweeduizend gulden, een maandsalaris, zag ik hoe diep de liefde voor kunst kon gaan. Het bijzondere van kunst verzamelen is dat het geen gebruiksfunctie heeft, zoals auto’s bijvoorbeeld wel hebben. Kunst koop je enkel om je leven te verrijken en je kennis uit te breiden. Het is een intellectuele bezigheid.”

Een werk hoeft niet mooi te zijn
Rond zijn vijfentwintigste kocht Bert zijn eerste werk aan de Pier 39 in San Francisco. Dit werk van Robert Wyland hangt nog steeds bij hem aan de muur. “Ik was gefascineerd door de manier hoe hij de wereld schildert vanaf de bodem van de zee met het zonlicht en de dolfijnen in de hoofdrol.” Tegenwoordig verzamelt hij ander werk. “Mijn focus veranderde langzaam van de uiterlijke vertoning van het werk, naar het idee dat er achter zit. Mijn voorkeur voor conceptuele en geëngageerde kunst nam stapsgewijs toe. Dat een kunstwerk niet per se mooi hoeft te zijn om goed te zijn, was voor mij een eye-opener. “Kunst die als lelijk wordt ervaren, maar met de juiste intentie en oprechtheid is gemaakt en authentiek is vormgegeven, hoeft niet een minder diepere betekenis te hebben dan een mooi kunstwerk. Ik probeer betekenis te geven aan zoiets subjectiefs als het begrip ‘mooi’. Er is voor mij een verschil tussen iets wat ambachtelijk en wat conceptueel mooi is uitgevoerd. Beide kan ik enorm waarderen, ik probeer ze alleen wel separaat te beoordelen.”

In het hoofd van de kunstenaar duiken
Bert bekijkt kunst tijdens zijn vele reizen en blijft op de hoogte van het kunstdiscours door veel te lezen. Hij is een analytisch verzamelaar. Als een werk hem fascineert, verdiept hij zich in de desbetreffende kunstenaar door contact op te nemen met de galerie of door een bezoek te brengen aan kunstbeurzen waar het werk te zien is. “Ik probeer in het hoofd van de kunstenaar te duiken.” De volgende stap is een atelierbezoek om persoonlijk kennis te maken met de kunstenaar. “Voordat ik een werk koop, moet ik zeker zijn dat het representatief is voor mijn collectie. Ik hoef het niet met de stelling van de kunstenaar eens te zijn, maar ik moet wel begrijpen vanuit welke invalshoek en manier van denken het werk is gemaakt. Alleen op die manier kan je als verzamelaar de uitvoering van het werk evalueren. Ik verzamel niet om het verzamelen, maar om dat werk in mijn collectie te krijgen dat het concept en de intentie van de kunstenaar het best weerspiegelt. Alleen op die manier krijg je ‘kwalitatief goede’ werken in je collectie.”

Doorbreken van de status quo
De kunstverzamelaar is lid van avondjury van de ZomerExpo 2015 Woest. “Ik ga proberen te begrijpen wat de kunstenaar met het werk bedoelt. Ik ben opzoek naar het unieke. Uniciteit kan zitten in de boodschap, maar ook in het materiaalgebruik of de inspiratiebronnen waarmee de kunstenaar werkt.” Hij verwacht vooral spontane en oprechte kunst te zien. Het thema ‘woest’ ziet hij niet als een leidend begrip, maar als een houding. “Een spontane houding. Het willen doorbreken van de status quo en iets anders willen laten zien dan dat er al bestaat.”

aw_logo

Stichting ArtWorlds

Amsterdam
info@klimaatexpo.nl

KlimaatExpo Nieuwsbrief

Terug naar de top